Talentenrapport

Talentenrapport

Het Talentenrapport bestaat uit twee delen. Het cijferrapport oogt klassiek maar plaatst de belangrijkste vakken, eigen aan de gekozen richting en eigen aan het talent van de leerlingen bovenaan. In een wetenschappelijke richting staan bijvoorbeeld de wetenschappelijke vakken bovenaan, volg je multimedia dan zullen de vakken grafische technieken bovenaan komen te staan.

Het tweede deel van het talentenrapport geeft aan welke talenten en competenties we van leerlingen verwachten in een bepaalde richting. De leerkrachten observeren de leerlingen, schatten in hoever ze hier al in staan en hoever ze er nog in kunnen groeien. Je krijgt in je talentenrapport feedback over je arbeidsrijpheid (BSO), of over je 21ste eeuwse vaardigheden die je nodig hebt om in het hoger onderwijs te slagen (TSO en ASO).

Het talentenrapport dient als basis voor het groeigesprek.

Reactie van een ouder op een Facebook-bericht over onze talentgerichte aanpak: “Als moeder van een leerling kan ik alleen maar blij zijn met deze initiatieven. Het maakt dat leerlingen zich geen nummer voelen, maar een volwaardig deel van de school!”

Groeigesprek

Het groeigesprek tussen een leerkracht en leerling vindt twee keer per jaar plaats. Op dat moment maakt de leerkracht ruim de tijd om in een persoonlijk gesprek en aan de hand van het talentenrapport te kijken waar de talenten van de leerlingen liggen.

talentenschool2016-215De leerling wordt gevraagd om een doel te stellen: wat zou dit schooljaar succesvol maken. Soms is het doel school-gebonden (hogere punten voor Frans bv), maar soms ook helemaal niet (een vakantiejob vinden om mijn brommer mee te kunnen betalen bv). Het zorgt dat de leerlingen leren dromen, maar ook moeten nadenken hoe ze hun doelen en dromen kunnen realiseren.

Tijdens het oudercontact dat volgt op het groeigesprek kunnen ook de ouders feedback krijgen over het groeigesprek dat plaatsvond.

Spontane reactie van een leerkracht na de groeigesprekken: “Ik wil even laten weten dat ik niet alleen deze groeigesprekken, maar ook de manier waarop het is georganiseerd ontzettend kan waarderen. Talentenschool Turnhout draagt niet alleen deze naam, maar maakt deze ook waar door zulke gesprekken in te lassen. Dikke pluim voor het beleid! Ik heb veel positieve reacties van leerlingen gekregen, handen geschud en deze kans ook benut om een conflict met een leerling op te lossen. Kortom: super waardevolle momenten! Zowel voor leerkracht als voor leerling!”