Op de ICT-toestellen van de school zit standaard drie jaar garantie en service.
Herstellingen binnen garantie
Dit zijn de gevallen waarbij het ICT-toestellen van de Digisprong of BYOD niet meer goed functioneert zonder dat er externe schade is aan het toestel. Kortom: een falen van het toestel zonder dat er iemand aan te pas kwam.
Vereist de schade aan het toestel een uitgebreider ingrijpen, dan bezorgt de school jou onmiddellijk een vervangtoestel. Van zodra jouw toestel hersteld is, neem je terug je eigen toestel in gebruik. Doordat iedereen hetzelfde toestel gebruikt, kunnen wij deze service én een vlotte garantie aanbieden.
In het pakket is een uitbreiding van garantie inbegrepen van de wettelijk verplichte 1 jaar naar 3 jaar. Een verkorting van de reparatietijd van de wettelijk voorziene ‘redelijke termijn’ naar enkele werkdagen en dit in de school (geen verplaatsing, geen verzendkosten) is tevens in het pakket inbegrepen.
In de praktijk betekent dit dat de ICT-toestellen normaal binnen de 1 à 2 werkdagen op school hersteld worden. Een technicus komt dan zo snel mogelijk langs op de school. Bovendien hoort bij deze service een extra dienst van de school: de leerling krijgt een reservetoestel mee tijdens de herstelling. Op elk moment kan de leerling dus beschikken over een toestel, ook als de schade door de leerling zelf is toegebracht.
Herstellingen buiten garantie
Dit zijn alle gevallen waarbij er externe schade is aan het toestel: bv. kapot scherm, valschade, gebroken hoeken, vochtschade … De school bezorgt je onmiddellijk een vervangtoestel. Van zodra jouw toestel hersteld is, neem je terug je eigen toestel in gebruik.
Voor de herstelling wordt een forfaitair bedrag van 39 euro inclusief BTW per schadegeval aangerekend. Belangrijk: deze forfaitaire verzekering dekt geen diefstal, verlies of cosmetische schade. Indien de herstelkost meer dan 39 euro bedraagt, ontvangt u vooraf via Signpost een offerte die u al dan niet kan goedkeuren.
Het is mogelijk dat dit bedrag via een eigen (familiale) verzekering gerecupereerd kan worden. De school speelt hierin weliswaar geen bemiddelende rol met een verzekeringsmaatschappij.
Omdat een goede klaswerking vereist dat je steeds over een goed werkend toestel beschikt, moeten alle herstellingen door de school gedaan worden. Een technicus komt bij defect dan ook zo snel mogelijk langs op de school, waardoor wij zéér korte herstelperiodes hebben. Hierdoor moeten onze reservetoestellen slechts kort uitgeleend worden en kunnen wij met een beperkt aantal toestellen een vlotte roulatie voorzien. Dit systeem komt in het gedrang indien het toestel ergens willekeurig wordt aangeboden voor een herstelling.
De technicus die de herstelling uitvoert heeft de eindbeslissing of een defect al dan niet buiten (m.a.w. een schadegeval) of binnen de garantie valt.
Leerlingen zijn verplicht hun toestel te laten herstellen in geval van defect. De school en de technici die de herstellingen doen zijn zich bewust van deze verantwoordelijkheid en beoordelen vakkundig het probleem. Via de normale kanalen (telefonisch of Smartschool) worden de ouders verwittigd indien er kosten zijn bij een herstelling buiten garantie.
Hoes voor fysieke bescherming
We voorzien een hoogwaardige hoes om schade zoveel mogelijk te beperken. Deze zit in de totaalprijs inbegrepen.