Tijdens het forum tonen leerlingen van de eerste graad (zowel A- als B-stroom) aan hun ouders en kennissen wat zij het afgelopen half schooljaar geleerd hebben. De uitdagingen en opdrachten zijn volledig gemaakt door de leerlingen zelf. Op een creatieve manier tonen ze aan dat ze de leerstof verwerkt hebben. Doordat ze dit tonen aan hun ouders verhogen we eveneens de ouderbetrokkenheid.
De leerlingen kiezen hun eigen projecten en gaan zelfontdekkend aan de slag. Dit komt de betrokkenheid ten goede en levert een maximale leerwinst op.
“Ouders en sympathisanten van onze leerlingen 1A, 1B en 2 Cognosco worden vandaag uitgenodigd om op een interactieve manier kennis te maken met de geziene leerstof van de afgelopen periode”, zegt Wim Paeshuyse, leerkracht talen. “Tijdens het forum dagen onze leerlingen de bezoekers uit op een Engelstalige memory, een Latijns spel, een wiskundige escaperoom, een Franse race, een opdracht waar je voorwerpen onder een microscoop moet herkennen, een geschiedenisquiz …”
“We hebben opdrachten van LO bedacht, maar het speciale is dat we de instructies in het Engels geven,” vertelt Nicolas Groenland, leerling 1A. “We hebben alles zelf gedaan, van het bedenken tot uitwerken. Zo tonen we op een originele manier wat we geleerd hebben.”
“We hebben met onze klas een markt georganiseerd waarbij we vertellen over de Romeinse cultuur. We hebben een vulkaan nagemaakt die echt kan uitbarsten”, vult Emily Thal, leerling 1 Latijn aan. “Ik ben erg benieuwd op welke manier onze ouders de verschillende uitdagingen tot een goed einde zullen brengen.”