Onze troeven

Onze troeven

Talentenschool Turnhout kiest voor persoonlijk, eigentijds en talentontwikkelend onderwijs in Turnhout!

# persoonlijk

‘Ik kan hier écht mezelf zijn. Zonder stress over hoe ik overkom. Zo tof!‘

Sophia

Op Talentenschool Turnhout ben je geen nummer. Iedere leerkracht heeft een speciale band met zijn leerlingen en dat voel je. Op de talentenrapporten ziet iedere leerling waar hij al goed in is en waar hij nog in kan groeien. Tijdens een persoonlijk groeigesprek maakt de leerkracht tijd om samen te kijken hoe sterke kanten ingezet kunnen worden in vakken waar het minder vlot loopt. Zo zoeken we samen met de leerlingenbegeleiding naar een optimale studie- en socio-emotionele begeleiding waarin leerlingen zich goed voelen. Ons pestbeleid en onze preventieve acties versterken deze kindgerichte aanpak.

Lees hier verder.

# eigentijds

‘Ik speelde als kind met van die scheikundige pakketjes. Nu mag ik dat tijdens STEM in het echt doen. Cool toch, hè?!’

Dior

De leerkrachten van Talentenschool Turnhout gebruiken hun eigen talenten om op zoek te gaan naar een vernieuwende, eigentijdse aanpak.

De technologie staat niet stil en Talentenschool Turnhout vindt het belangrijk jongeren voor te bereiden op de maatschappij van morgen. Leerkrachten zoeken dan ook dagelijks mogelijkheden om in te spelen op hun leefwereld en hen in hun lessen via smartborden, iPad, enz… voor te bereiden op de toekomst.

Talentenschool Turnhout kijkt verder dan haar eigen grenzen. Tijdens diverse eTwinning projecten werken leerlingen via computer samen met leerlingen uit andere landen. Talentenschool Turnhout won hiermee al heel wat prijzen. Maar we gaan verder dan dat: enkele leerlingen kunnen ook op heuse uitwisseling, van slechts enkele dagen tot zelfs enkele maanden. Een unieke ervaring die een schoolloopbaan rijker en uitdagender maakt.

Lees hier verder.

In onze talentmodules ontdekken leerlingen waar ze goed in zijn. Ze proeven van verschillende studiegebieden waar de leerkrachten in projecten hun talenten observeren. Hierover krijgen ze feedback in een talentenrapport. We kunnen zo onze leerlingen beter oriënteren naar een studiekeuze die op hun lijf geschreven is. In de tweede en derde graad ASO en TSO krijgen de leerlingen talentmodules in functie van voorbereiding op hoger onderwijs. Ze leren zichzelf nog beter kennen en diepen enkele specifieke vakken verbonden aan hun studierichting verder uit. Ook de onderzoekscompetenties en GIP worden zo optimaal voorbereid.

Lees hier verder.

# talent

‘In mijn richting heb ik talentmodules. Zo kan ik een beetje proeven en vanaf het derde jaar een goede keuze maken!’

Joris